Nikola v divokých vodách designového start-upu
Start-up Czevitrum
Start-up Czevitrum, který se zabývá designovými výrobky ze skla, se díky projektu PročByNe? rozrostl o nového člena – stážistku Nikolu. Ta se během dvou týdnů podívala na samotný počátek cesty skleněného produktu – do míst, kde vzniká pod rukama výtvarníků z ničeho něco – až po místa, kde se hotové produkty prodávají. Na vlastní oči spatřila celý proces výroby, od samotného rozžhavení skla až po formárnu, brusírnu a barvení. Marketing, obchod, administrativa, rešerše. Ano, tohle všechno Nikola také vyzkoušela! O tom, jak díky téhle stáži pochopila, jaké jsou základní předpoklady, aby se člověk stal dobrým řemeslníkem, si přečtěte v jejím blogu. 👇🏼
______________________________________________________
Nový Bor – město na Severu Čech, které si po dnešku budu pamatovat jako “město skla a ničeho jiného”. Nemíním to však jako urážku, ale naopak právě jako kompliment. V Novém Boru mě totiž sklářská atmosféra pronásledovala na každém kroku – Sklářská ulice, Sklářská restaurace, Sklářské muzeum, sklárny a mohla bych pokračovat dál a dál. Není tedy divu, že zde má výrobní sídlo i start-up Czevitrum, který se zabývá designovými výrobky ze skla, a jehož jsem teď právě součástí i já – jako stážistka Projektu PročByNe?
Stručné shrnutí mého 1. dne: Od odborníků z Nového Boru jsem se dozvěděla jak se vyrábějí různé druhy skla a také jaké nástroje jsou přitom zapotřebí. V zápětí na to jsem navštívila dílny výtvarníků, s kterými Czevitrum dlouhodobě spolupracuje, a měla jsem možnost vyzkoušet si pískování a broušení skla přímo na vlastní kůži.
Naprostá 100% soustředěnost, trpělivost a síla v pevných rukou – to jsou základní klíče k tomu stát se dobrým brusičem skla. Jo, a pak také spousta brusných kotoučů na sklo, zkušeností a především odhodlání.
Být dobrý v řemesle nestačí, musíte se totiž pořád zdokonalovat a hlavně, umět vycházet s dalšími lidmi, bez nich se totiž daleko nedostanete. Aneb to nejdůležitější, co jsem si z prvního dne odnesla.
Nikola Jurasová
stážistka v designovém start-upu Czevitrum
NIKOLA V DIVOKÝCH VODÁCH DESIGNOVÉHO START-UPU II.
Praha – První den stáže byl pojat od samotného počátku cesty produktu, tj. navštívení těch míst, kde vzniká pod rukama výtvarníků z ničeho něco. Zatímco dnešek byl věnován hotovému produktu určenému k prodeji. A jelikož je Praha naším největším tahounem turistů toužících dovést svým příbuzným z dovolené ryze český sklářský výrobek, nemohli jsme tedy jet nikam jinam než právě sem – do design shopu v Praze, kde se nacházejí hezky naaranžované mísy a vázy značky Czevitrum (a pár dalších větších i menších značek) na pultíku v malém, ale velmi luxusním obchůdku v úzké uličce na Malé Straně.
Poznatek dne č. 1: Czevitrum si nehledá zákazníka, zákazník si najde jej.
Czevitrum není žádná IKEA, kterou má doma každý druhý. Jsou to exkluzivní výrobky, kde za každým jedním z nich stojí mnoho dřiny a umělců. Nikdy jsem si to neuvědomovala, ale ruční výroba a malé soukromé podnikání či rozjíždění start-upu si zaslouží obdiv.
Díky těmto nabitým zkušenostem a všem těm kreativním lidem, které jsem potkala a poznala, můžu s klidem na duši říct, že jednou budu určitě bydlet v krásném starém bytě s vysokými stropy a designovým interiérem made by “zlaté české ručičky”. Jinak si to už ani neumím představit.
Poznatek dne č. 2: “Design lovers jsou především cizinci” neznamená, že by jenom cizinci milovali sklářský design. I my, Češi, jsme na něj patřičně hrdí. Ale podstata spočívá v tom, že my si ho většinou nekupujeme. Teda prozatím ne. Ne v tak velkém množství a hlavně ne za takovou cenu. Holt kvalita musí být i patřičně naceněna, proto se momentálně trh orientuje spíše na Američany a Číňany, v Evropě na severské státy.
Změní se to? Co dalšího mě čeká na stáži ve start-upu? Sledujte můj příběh, tady i na mém osobním blogu http://nikola-jurasova.webnode.cz/
Nikola Jurasová
NIKOLA V DIVOKÝCH VODÁCH DESIGNOVÉHO START-UPU III.
Jak pokračuje moje stáž ve start-upu Czevitrum?
Rozhodně nelelkuji!
Zatímco výroba je jedna věc, klienti a partneři jsou věc druhá. Tady končí všechna sranda. Mít nápad, ok. Sehnat materiál, ok. Najít schopného výrobce, dost těžko. Najít partnera s ideálně rozvinutým klientským potenciálem, horkotěžko. Proto, ač možná zrovna nejsem v Praze v design shopu nebo v Novém Boru při hledání nového produktu – šperku, stále jsem v jednom kole. Ať už v kreativních pracovních prostorách v knihovně na ČVUT (na fotografiích) v Praze nebo doma při notebooku. Marketing, obchod, administrativa.
Aneb home office, home office a zase home office…
Emailování, rešerše, volání a skypování. Nicméně, jelikož se Czevitrum orientuje především na zahraniční trh, češtinou ani nepípnu. Angličtina v emailech, němčina při volání. Jo, bojím se. Ne však němčiny, tu mám na rozdíl od všech lidí, co znám, velmi ráda, ale spíš se bojím těch samotných mluvčích. Nasadí svou rychlost a nářeční tóninu a nevím, nevím, co z toho budeme oba dva mít. Alespoň to člověka víc a víc motivuje se zdokonalovat. Perfekcionismus totiž stejně nikam nevede.
Tak mě sledujte i nadále!
Nikola Jurasová
NIKOLA V DIVOKÝCH VODÁCH DESIGNOVÉHO START-UPU IV.
Proč se momentálně v mém životě stážistky nic neodehrává?
Protože za každým úspěchem stojí i neúspěchy. Těmto neúspěchům se samozřejmě všichni chtějí vyvarovat, ale někdy holt i tak přijdou. Nečekaně zaútočí a způsobí pohromu. Jak říká jedna má oblíbená kniha: „While contolled chaos is necessary for innovation and change, uncontrolled chaos can make a brand schizophrenic and confused.“
… a stejně tak zmateně a chaoticky se cítí i firma Czevitrum, neboť jejich oficiální web zničehonic napadl neznámý hacker. Ano, i tyhle věci se stále v dnešním přetechnizovaném světě odehrávají. A velkým problémem se mohou stát především v situacích, kdy jste právě malá firma jako Czevitrum a Váš IT technik se momentálně sluní někde v zahraničí na pláži, protože je na letní dovolené. Problémem číslo dva může být i fakt, že prodáváte své produkty online. Tady však hraje firmě štěstí do karet, protože má zřízený e-shop na své microsite (koho jejich výrobky více zajímají, ať se inspiruje zde: http://smartdesignstore.com/), která je od webu jasně oddělena. Svět se tedy ještě nehroutí, nepříjemnost je to však tak či tak.
No, a abych se konečně dostala k jádru problému. Mým současným úkolem na stáži je spravování webu, přidávání nových fotek, textů a popisků. A jelikož „probíhá údržba systému“, nemohu se plně věnovat svým úkolům. Ale doufám, že se vše brzy vyřeší a bude zase OK.
Nikola Jurasová
Stážistka v divokých vodách designového start-upu Czevitrum
NIKOLA V DIVOKÝCH VODÁCH DESIGNOVÉHO START-UPU V.
Praha, říjen 2016
První den z mého opětovného návratu do Prahy jsme strávili klasickou administrativou (od té většinou nic kreativního nečekejte), tj. vyhledáváním důležitých obchodních partnerů v zahraničí a jejich následným obvoláváním. Vše se však točilo především kolem nového produktu – který rozhodně fádní není. A tak mě to i docela bavilo. Jedná se o speciální popelník na doutníky, který je opravdu unikátní především svým vzhledem. Člověk by na první pohled asi neodhadl, k čemu bude tato věc sloužit, ale o to víc poutá pozornost. Však pohlédněte sami. Co myslíte, zajímavý, že jo?
… Mělo to být pohodové zakončení stáže v start-upu Czevitrum, nicméně opak je pravdou….
Další den se vše obrátilo vzhůru nohama. Na programu byla naplánovaná výstava nejznámějšího českého sklářského designéra, Ronyho Plesla, na kterou jsem se moc těšila. Nicméně mé tělo si zřejmě nestihlo přivyknout na zdejší pražský vzduch a chytla mě (naštěstí pouze jednodenní, o to více zákeřná) viróza. Tím pro mě den prakticky skončil. Že by to bylo stresem ze stáže? Ne, dělám si srandu. 😀 Další den už jsem byla zase fit, a tak jsme se mohli společně s panem Janeckým vydat opět do Nového Boru, kde má stáž i původně začínala. Tehdy však měly sklárny dovolenou, a tak se nám poštěstilo až napodruhé. Na vlastní oči jsem spatřila celý proces výroby – od samotného rozžhavení skla až po formárnu, brusírnu a barvící prášky.
Poznatek dne č. 1: Klobouk dolů před skláři. Stát celý den u pece, kde se žhaví sklo při 1 200 stupních Celsia? Mně opravdu stačilo jenom těch pár minut… Konečně tedy chápu, proč se říká tzv. sklářská osmička (osmistupňové pivo). Bez tohoto “energy drinku”, který mohou skláři pít během pracovní doby, by u rozžhavené pece snad nikdo nevydržel.
…A nakonec jsme se od sklárny plné chlapů dostali k něčemu více ženskému. Czevitrum začíná totiž vyrábět nový druh produktů – designové šperky. Nejprve jsme se je snažili dostat z papíru do 3D podoby – seděli jsme u brusek a zkoušeli vytvářet první exempláře. Teď se k nám již dostal z rukou umělců první šperk. Sehnali jsme další komponenty a dávali to všechno dohromady tak, abychom zachovali jeho jednoduchost. To by mi šlo. Tak se těším na konečný výsledek.
Poznatek dne č. 2: Vše leží v detailech. Taky se Vám už někdy stalo, že jste si koupili fakt super krásnou věc (i dražší), ale nakonec Vám ji dali v hnusné a obyčejné igelitce? V detailech je nejvyšší podstata. A tyhle “malé” momenty mohou zkazit celkový dojem. Proto jednou z mých úloh bylo změřit se na detail – balení produktu. A myslím, že balení šperků bude fakt vyšperkované. Mám z toho radost. :))
Závěrečné rozloučení.Stáž uběhla jako voda. A mně se moc líbila, ač tedy byla rozkouskovaná na dlouhou dobu (oproti jiným stážím). Ale aspoň jsem si zakusila, jak většina takových start-upů vážně funguje. Řád a plánování je až to vedlejší, co se řeší, tady se žije ze dne na den.
Tak děkuji za Vaši podporu a nebojte se do toho jít taky! Projekt Proč by ne? nabízí spoustu zajímavých možností a věřím, že se Vám některá zalíbí.
Vaše Nikol
Nikol Jurasová byla na stáži v designovém start-upu Czevitrum