Koučování robota v IBM

STÁŽ V INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES (IBM)

 

Robot není žádná futuristická mašinka. O tom se přesvědčily Beata a Karolína během své dvoutýdenní stáže snů v IBM (International Business Machines). Studentka fyzioterapie a studentka optoelektroniky společně koučovaly chatbota! Jejich dny nebyly ale pouze chatbotovací. Beata a Karolína navštívily například firmu ErgoAktiv a dozvěděly se, jak mohou chatboty pomáhat nemocným lidem a kolik nejrůznějších specializovaných pomůcek se vyrábí.

Měly možnost setkat se s generální ředitelkou české pobočky IBM Zuzanou Kocmaníkovou či s Milenou Jabůrkovou, viceprezidentkou Svazu průmyslu a dopravy ČR. Během setkání Scrum a TestFestu pak obě studentky představily projekt, na kterém společně pracovaly – chatboty, které konverzují mezi sebou navzájem a člověkem. Přečtěte si jejich blog 👇🏼

______________________________________________________

Pondělí 11. června 2018

Kája:

Stáž – den první. Ráno v 10 sraz na recepci. Já posedávám už od 9.45 před IBM a čekám na Beu. V 9.55 jdeme na recepci, snad na nás nikdo nezapomene a vyzvednou nás tu. V 10.05 už máme podepsanou smlouvu o mlčenlivosti a svůj vlastní “badge”.

Ujímá se nás paní Jindřiška. Se všemi nás seznámí, provede nás po celé firmě, ukáže nám, jak to zde chodí a je takový náš “anděl strážný”. Po technické stránce je zas naším mentorem pan Tomáš, který nám radí se vším, co se chatbota týče. Vystřídá se u nás dalších pár lidí, kteří nám pomáhají s orientací v programech. Otestovali jsme chatbota a sepsaly všechny jeho nedostatky, které budeme následně opravovat. Také jsme se naučili, jak si udělat takového chatbota doma. Odcházíme unavené, ale velmi nadšené.

Já:

Karolína Sedláčková, 21 let, student optoelektroniky, co umí programovat naprosto jednoduché věci. Moje oči permanentně pláčou z klimatizace.

Člověk v IBM:

Člověk, co je hrozně milý, snaží se všechno hezky vysvětlit úplným začátečníkům i mírně pokročilým. Září z něj pozitivní energie a nadšení pro to, co dělá.

Bea:

Prvý deň v International Business Machines, a k môjmu prekvapeniu samí ľudia. A akí príjemní, ochotní zodpovedať každý dotaz laika ako som ja. A to je dôvod, prečo som tu, učiť sa a nasávať múdra najväčších hláv IBM. Očividne sa aj študent prvého ročníka fyzioterapie môže priložiť ruku k dielu a vytvoriť si svojho “chatbota”. Náplňou prvého dňa bolo rozprávať sa s chatbotom vyvíjaným pre Ergoaktiv, ktorý bude pomáhať osobám s cievnou mozgovou príhodou a ich rodinám. Chatbot je len vo fázi vývoja, preto bola väčšina jeho poznámok nelogická, ba až vtipná.

Roboty niesu žiadne futuristické mašinky servírujúce vám obed, ale programy schované v priečinkoch počítača.

A práve tam sme sa prvý deň pozreli. Našou úlohou bolo osvojiť si základne princípy a programovanie chatbota, lebo od zajtra to bude náš denný chlieb.

Tak nech nám to ide!

Beata Králíková, studentka fyzioterapie na fakultě biomedicínského inženýrství ČVUT v Praze

 

Obě dámy jsou společně na stáži snů v IBM v Praze, kde koučují chatbota

 

KOUČOVÁNÍ ROBOTA V IBM II.

Úterý 12. června 2018

Kája:

Stáž – den druhý. Od rána se pokouším ladit svůj chatbotí trenažér, konkrétně chatbota, co by vysvětloval mojí sestře fyziku. Bea si ladí svého. Náš mentor Tomáš nás učí pracovat s prostředím, v němž chatboty fungují, a učí nás, jak se zachází s jejich vývojovým prostředím. Po obědě se vrháme na úpravu chatbota pro firmu ErgoAktiv a moc nám to tedy nejde. Ale protože je kolem nás spousta odborníků, tak problémy pomalu ale jistě překonáváme. Pak nám Tomáš postupně představuje členy IBM týmu. Dnes jsme poznaly Linette, což je studentka informatiky, co sem přišla jako stážistka a teď tu pracuje na částečný úvazek. Skvěle jsme si popovídaly o možnostech pro studenty zde ve firmě. Hlavní je prý nadšení a chuť se učit. To to máme dobře našlápnuté.

Já:

Karolína Sedláčková, 21 let, student optoelektroniky, co umí programovat naprosto jednoduché věci. A začíná rozumět vlastnostem chatbota. Moje oči dneska nepláčou.

Člověk v IBM:

Člověk, co je hrozně milý, občas se jde cestou z oběda projít, aby celý den neseděl v práci.

Člověk, co nosí celému oddělení třešně, člověk, co poradí, když jsme v koncích. Zkrátka

člověk, se kterým je radost pracovat!

Bea

 

Normálny deň. Do práce na pol desiatu, z práce o pol šiestej. Ale čas medzitým stojí za to. Dnes nám o svojej inšpiratívnej ceste k IBM porozprávala krásna Linette, dnes už bez yoga podložky v ruke – popri práci si totižto zvykne skočiť do blízkeho Yoga house.

Tiež začala stážou, ale možnosti profesionálneho rastu a spolupráca s firmou ju tak nadchli, že ostala pre IBM pracovať popri štúdiu. Akurát mení pozíciu a srší z nej energia a motivácia.

Budova je plná mladých ľudí napĺňajúcich svoj potenciál, najpodstatnejšia je vlastná iniciatíva, vysvetľuje Linette. Vzdelávať sa, pýtať sa a byť prínosný, win-win pre vás aj IBM.

To naše dnešné vzdelávanie spočívalo v pokusoch o spustenie vlastného chatbota. Téma, ktorou sa chatbot zaoberal, bola volitelná. Ten môj vám mal pôvodne vypnúť svetlá auta, avšak nakoniec som sa uspokojila, ked sa opýtal, ako sa mám, prípadne ma poľutoval. Je to len druhý deň, hovorím sama sebe a spomínam ako Tomáš hovorí, že naše programovanie nie je žiadna “Rocket Sience”.

Ja o vlku a vlk za humnami, prišiel Tomáš. Vraj dalšia osoba, s ktorou sa stretneme bude pán z finančného, ten klasický s kravatou. Chvalabohu tu vo štvrtom je striktný dresscode len vtipná predstava – programátorov neobmedzovať!

 

KOUČOVÁNÍ ROBOTA V IBM III.

Středa 13. června 2018

Kája:

Dnešní den nebyl pouze chatbotovací. Dopoledne jsme totiž strávily ve firmě ErgoAktiv, která se stará o lidi po mozkové příhodě a snaží se je vracet do života. Bylo zajímavé podívat se, jak se pracuje s nemocnými lidmi a jak je lidé v tomto zařízení vracejí do normálního života. Velmi mě zaujalo, kolik specializovaných pomůcek se vyrábí. Pracovnice nám (tedy hlavně mně) trpělivě vysvětlovaly všechny otázky, které se týkaly poškození mozku a následné rehabilitace.

Odpoledne jsme v IBM měly možnost seznámit se blíže s Honzou Kleindienstem, což je vedoucí IBM Prague Watson R&D Lab. Potom jsme se zúčastnily konferenčního hovoru s lidmi z ErgoAktiv, probírali jsme různé aspekty našeho chatbota. Potom jsme ladily a ladily až do večera.

Já:

Karolína Sedláčková, 21 let, student optoelektroniky, co se poprvé v životě dostal do

denního stacionáře a byl příjemně překvapen. A taky člověk, co už se umí ponořit do

dialogových schémat a různě je upravuje. Moje oči už jsou na klimatizaci zvyklé a nepláčou.

Člověk v IBM:

Člověk, co je hrozně milý, je schopný popsat tabuli fixou ve dvou vrstvách. Člověk, co s

nadšením vypráví o všem, co se ve firmě dělá. Člověk, co rád vypichuje úspěchy bývalých

stážistů. Tedy milý a přátelský člověk.

Bea

Dnes sme boli s Karolínou vyslané na stretnutie so zástupcami Ergoaktiv so zámerom skonzultovať momentálny stav projektu. V akých oblastiach má chatbot ešte nedostatok informácií, kedy odpovedá nerozumne a ako vyladiť “ľudskosť robota”. Následne nám ukázali samotné centrum, pre mňa nič nové, osoby s cievnej mozgovej príhode som už rehabilitovala – žinenky, rebriny a rôzne nástroje k precvičovaniu jemnej motoriky, logiky, priestorovej orientácie. V rámci Ergoaktiv je možné obnovovať znalosti angličtiny či sa opäť naučiť pohybovať sám v meste.

Následoval energetický obed – energetický zdôraznujem, energia bola potrebná na prednášku Honzy – šéfa a borca Watson Prague R&D Al Lab. Od vzniku IBM, T.J. Watsona až po našu prítomnosť v Pražskom Labe. Myslím že príbeh podaný počas intenzívnych 30 minút budem spracovávať ešte budúcu sobotu. Honza vyzeral veľmi nadšene už vo finálovom kole stáže, teraz prvý dojem potvrdil.

O pol tretej sme sa zúčastnili Call-u s Ergoaktivom, konzultovali naše vjemy a dotazy z rána aj za prítomnosti 2x Honza 1x Tomáš. Následne nám zvýšil čas na samotného chatbota a rozširovanie jeho schopností v riadkoch Excelu.

 

Beáta Králiková a Karolína Sedláčková koučují v IBM chatbota pro neziskovou společnost ErgoAktiv

 

KOUČOVÁNÍ ROBOTA V IBM IV.-V.

Piatok 15.6.2018

Prepáčte, čitatelia blogu, za štvrtkovú pauzu. Tak dnes sme sa stretli s kravaťákom! Honza Louda zaštituje spoluprácu IBM s univerzitami, posledných pár rokov aj so strednými školami (rozvoj techniky a chatbotov pre stredné školy). Rozprával nám príbeh “od stáže po zamestnanie” a z Karolíny cítim vzrastajúce nadšenie. Môžem s radosťou povedať, že kamarátka sa tu našla, teším sa za ňu.

Honza nám ako študentom dal aj pár cenných rád:

• stážovať, kde sa dá – stáž je výborný spôsob, ako si ujasniť predstavy o povolaní a neostať iba v ideách “aké to bude keď raz vyrastiem = zoštátnicujem”. Možno Vás to potom nebude baviť. Zistite to radšej teraz.

• cestovať – vedieť sa o seba postarať, zariadiť milión vecí a do toho zvládať školu. Erasmus je výborná príležitosť získať kľúčové organizačné schopnosti, využime ju.

Ako taký chatbot vyzerá? Nie je to žiadna veda, môžete vytvoriť vlastného pomocou platformy Watson Assistant. Je fajn vedieť, k čomu by Váš chatbot mal slúžiť – ako napríklad ten náš poskytuje informácie ohľadom cievnej mozgovej príhody a možnostiach rehabilitácie. Sú Chatboty, tie základné, ktoré nemajú schopnosť učiť sa – odpovedajú na jednoduché otázky priradenými odpoveďami, a potom sú chatboty schopné “Machine learning” – to je proces, za ktorým stoja zložité neurónové siete a algoritmy. K samotnému učeniu je potrebné množstvo dát a uplynulých konverzácii, aby sa bolo z čoho učiť.

Na obede som vyspovedala dvoch chlapcov z research oddelenia a opäť si potvrdila to, čo proste platí: Chci, rozvíjaj sa a môžeš s nami pracovať.

Hrali ste niekedy The Sims? Tak dnes sme sa s takou hlavou simíka zoznámili, volá sa Maruška a dá sa s ňou porozprávať, o čom chcete, zabaví Vás vtipmi a zdelí, čo je na obed. Plánuje sa jej 3D verzia figuríny s display hlavou. Tomáš nám ešte ukázal jeho Smart Bulb, ktorú sám zmajstroval – vnútri žiarovky sú elektródy stvárňujúce oči a ústa + krehkosť žiarovky mi vyčarovali úsmev na tvári. A samozrejme tiež sa s Vami porozpráva, Tomáš takto zábava svoje deti, nakoniec aj celé oddelenie.

Kreativita prichádza,keď striktný dresscode odchádza – Tomáš a jeho fialové traky.

 

Beáta Králiková s Karolínou Sedláčkovou koučují chatbota v IBM Prague

 

KOUČOVÁNÍ ROBOTA V IBM VI.

Den šestý

Pondělí 18. června 2018

Hello Watson, hello Watson.

 

Druhý týden naší stáže začal skvěle. Chatbot funguje už asi z 80% jak má. Dneska jsem si zopakovala svůj HTML skill, když jsem tvořila nečíslovaný seznam (ještěže ten internet máme). Celý den se nesl ve velmi pozitivním duchu. Na obědě jsme si zopakovali použití první pomoci (jen teoreticky) a při melounové pauze jsme dělali psychologické rozbory (jsme psychopati?). Odpoledne jsme začaly s Beou dělat na našem TestFestovém chatbotovi, kterého představíme tento pátek při ukončování naší stáže.

Já: Karolína Sedláčková, 21 let, student optoelektroniky, co pociťuje výhody a nevýhody open space kanceláří. Zase díky obrovskému množství hodných a chytrých lidí kolem se můžu hodně věcí dozvědět a přiučit.

Člověk v IBM:

Vůbec není “divný ajťák”. Je to Tomáš ze Žižkova, komu přijdete říct problém v programu, a nakonec s ním propovídáte hodinu a půl. Je to Terka z Moravy, která kupuje melouny a nosí ovoce pro všechny. Je to člověk, který přiveze celému oddělení ochutnávku z Paříže, je to hybrid, co není hybrid, je to Ota, jehož jméno není palindrom. Je to super člověk, se kterým vám pracovní doba uteče jako nic.

 

Kája

 

Karolína Sedláčková a Beata Králiková koučují chatbota v IBM

 

KOUČOVÁNÍ ROBOTA V IBM VII.

Úterý 19. června 2018

Takže Héliovo-Neónový laser, ten je najčastejšie používaný, však? Pýtam sa Karolíny, študentky optoelektroniky – vo štvrtok mám skúšku z fyzikálnych liečebných metód, Karolínine vedomosti sú teraz zlato. Aj takto to vyzerá, ked s Vami chatbot prestane komunikovať a vy neviete, čo s ním.

Okrem týchto pubertálnych výkyvov chatbota, s ktorými sa v procese dozrievania ráta, je už takmer ako živý – u nás to znamená, že vie poslať link a odpovedať v odrážkach. Jupí.

Ako program vôbec rozumie vašej poznámke?

Za každou vašou vetou hľadá intent (zámer). Napríklad ak napíšete “ahoj” alebo “dobrý deň”, chatbot rozpozná, že ho zdravíte. Má pod intentom #pozdrav priradené príklady: ahoj, dobrý deň, čauki,.. ktoré zadal jeho tvorca. Pri používaní program zbiera dáta a učí sa nové spôsoby, ako človek môže pozdraviť.

O deviatej ráno sa dozvedáme, že o desiatej máme v Starbucks stretnutie s Milenou Jaburkovou, viceprezidentkou Svazu průmyslu ČR, a Jaromírom Janošom, výkonným riaditeľom TREXIMY(společnost se zabývá podnikovým poradenstvím – pozn. red.). S Karolínou na seba kriticky hľadíme, či nášs outfit odpovedá tejto udalosti. Zhodnotíme, že je to v poriadku a vyrážame.

Počas hodiny sme sa dozvedeli o aktuálnom stave a budúcnosti školstva všeličo. Prekvapujúco sme na tom zle ohľadom matematiky, avšak Češi vynikajú v komplexnom zmýšlaní. Soft skills ako práve táto vlastnosť a mnoho ďalších (komunikácia, kreativita, kritické zmýšľanie) tvoria základ pre celkové efektívne vzdelávanie. Môžeme očakávať, že na školách bude vyučovaný predmet Artificial Intelligence a posilnené logické zmýšľanie už od mladého veku.

Pomimo tvoríme s Karolínou nášho vlastného chatbota, ktorého máme spustiť v piatok na TestFeste. Explikuje spôsob, akým je schopný porozumieť vete a odpovedať k téme.

 

Bea

 

Beata Králiková a Karolína Sedláčková koučují chatbota ve firmě IBM

 

KOUČOVÁNÍ ROBOTA V IBM VIII.

Středa 20. června 2018

Den osmý

Představte si, že jste Pražák a jedete na školní výlet do Brna. Vaše komfortní zóna končí někde za Chodovem. A najednou jste v Humpolci … A dnešek byl z velké části asi jako bytí v Humpolci… daleko za komfortní zónou, ale ne tak strašný, jako být v Brně, protože máte kolem skvělé lidi, kteří vás podporují.

Dnes jsem totiž byla v práci už v 8. Proč proboha v 8, když běžně chodím v 10? Protože jsme měli Scrum. Scrum je setkání, na němž každý krátce představí svůj projekt a jak na něm pracuje. Tak jsme s Beou řekly něco o sobě a jak jsme pokročily v naší práci. Po té jsme prezentovaly ještě jednou (v angličtině, což nám bylo oznámeno minutu před prezentací), rozsáhleji, na “Dialogu o dialogu”, kde se AjBíEmáci schází v rámci vzdělávání i v jiné oblasti, než je v té, v níž zrovna pracují. Dnes mluvil Martin o machine translating.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Odpoledne jsme se setkaly s generální ředitelkou české pobočky IBM Zuzanou Kocmaníkovou. Vyzpovídaly jsme ji, jak v IBM fungují jednotlivá odvětví a jak se jí šéfuje korporátu takového formátu.

Po té byl konferenční hovor o posledních úpravách na našem chatbotovi. Už je téměř hotový. Dnes jsem editovala dialogy excelovského sheetu, který se uploaduje do cloudu, z nějž pak chatbot čerpá své odpovědi (Takhle nějak zní Scrum).

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

PS: Nemám nic proti Brnu ani Humpolci ani jiným rurálním oblastem ČR.

PPS: Taky nejsem Pražák

 

Já: Karolína Sedláčková, 21 let, studentka optoelektroniky, co je frustrována tím, že dva roky studuje něco, co ji asi úplně nebaví. A posouvá limity své komfortní zóny. A u prezentování gestikuluje jak rosnička při svém prvním televizním přenosu.

Člověk v IBM: Člověk, co skvěle umí prezentovat svou práci. Člověk, co vede firmu, a působí dojmem, že je to vlastně úplně easy. A taky člověk, co se snaží posouvat své hranice na branickém masivu, a to tak moc, že si nevezme na své první slaňování kyblík.

 

Karolína Sedláčková a Beata Králiková koučují robota v IBM

 

KOUČOVÁNÍ ROBOTA V IBM – FINÁLE

Pátek 22. června

Den poslední

Dneska se mi vstávalo velmi těžce, jednak proto, že se mi dobře spalo, a za druhé proto, že byl dnes náš poslední den stáže v IBM. Ráno jsme s Beou opravovaly v chatbotu poslední chyby, nahrávaly programu interface a kluci upravovali kód tak, aby na TestFest fungoval tak jak má. Hlavně zprovoznili databázi krajů, což výrazně posunulo chatbotovy kvality.

Po obědě byl TestFest. Před ním jsme ale s Beou pro všechny z research oddělení koupily koláčky. Na oplátku jsme dostaly kafe, aby náš mozek na prezentaci dobře pracoval.

TestFest. Všichni jsme se sešli v konferenční místnosti, a pod pojmem všichni myslím mě s Beou, Tomáše, tvůrce chatbotů Honzu a Michala, zachránce všech Jindřišku, kluky z naší kanceláře, Honzu Kleindiensta (vedoucího IBM R&D oddělení), Kristinu Kosatíkovou (IBM Corporate Citizenship and Corporate Affairs Czech Republic), Zuzanu Kocmaníkovou (generální ředitelku české divize IBM), vedení neziskové společnosti ErgoAktiv, paní europoslankyni Martinou Dlabajovou a Janu s Bárou z PročByNe?

V první části naší prezentace jsme představili trialog mezi dvěma roboty a jedním člověkem, ten pak všechny plynně přenesl do naší prezentace, kde jsme publiku popsaly naší práci. Po té jsme dostaly od kluků z IBM dřevěné medaile/podtácky na čaj, které pro nás navrhovalo skoro celé oddělení. Pak i dárek od paní europoslankyně a od zakladatele ErgoAktivu, pana Königa. Potom přišlo na řadu testování chatbota. Když k němu zasedla Bára z PročByNe, snad na každou otázku, na kterou se ptala, chatbot neuměl odpovědět. Což je vlastně super, protože to odhalilo otázky a odpovědi, kterého nikoho z nás vůbec nenapadly.

Já: Karolína Sedláčková, 21 let, student optoelektroniky. Tímto bych chtěla poděkovat všem, kteří mi umožnili se zúčastnit této stáže, která mi otevřela oči, ukázala nové obzory a dovedla k uvědomění si svých nedostatků.

Člověk v IBM: Člověk, co Vás nenechá na holičkách, člověk, co se třikrát zeptá, jestli opravdu jdete s někým na oběd, abyste nejedli sami, člověk, co se jde podívat na vaši prezentaci, ať pro něj může být sebevíc nezajímavá, člověk, co se stará, abyste měli vše k dispozici, člověk, co dokáže svou lásku ke kávě přenést na celé oddělení, člověk, co má nejstylovější ponožky v budově, člověk, co vás naučí ťukat pivem jako správný FELák, člověk, co je v práci kvůli vám i 10 hodin… Prostě člověk, kterým chcete jednou být.

 

Kája

Karolína Sedláčková a Beáta Králiková koučovaly chatbota v IBM

 

KOUČOVÁNÍ ROBOTA V IBM X.

Piatok 22.6. 2018

Ako vyzeral veľký piatok, veľký TestFest?

Prebiehal v príjemnej, uvoľnenej atmosfére a v úžasnej zostave.

Čo sme odprezentovali ?

Úvod prezentácie zahájil chatbot, respektíve 2 chatboty vedúce konverzáciu medzi sebou.

A: “Knock. Knock.”

B: “Who is there?”

A: “It’s a chatbot.”

Takto vyzeral ich úvodný dialóg, po ktorom som sa zapojila aj ja a opýtala sa týchto dvoch hlasov (áno, aj rozprával!), čo to chatbot je. Ich vysvetlenia intentov a entít sa prelínali a doplňovali, až by sme si ho mali dať patentovať.

Ďalej sme pokračovali prezentáciou naších osôbok – čo sme, kto sme, a že nás baví visieť (viz foto), až prišiel na radu Ergoaktiv, a to, kam chatbota naše osôbky posunuli.